بهینه سازی مصرف سوخت

امروزه صرفه جویی در مصرف سوخت از اهداف اصلی بهینه سازی در عملکرد سیستم هایی است که در آنها از سوخت فسیلی استفاده می شود. متاسفانه در کشور ما به علت پایین بودن قیمت حامل های انرژی، دست اندرکاران صنایع علاقه چندانی به کاهش مصرف سوخت از خود نشان نمی دهند؛ در صورتی که با استفاده از مشعل های باکیفیت و دارای ساختار مهندسی می توان با مصرف سوخت کمتر به راندمان بالایی نیز دست یافت و آن را سرلوحه و جایگزین روشهای احتراق متداول نمود. در این مشعل ها به دلیل یکنواخت بودن احتراق و ترکیب مناسب هوا و سوخت می توان در کاهش مصرف انرژی صرفه جویی کرد و علاوه بر آن مقدار گازهای آلاینده محیط زیست را نیز کاهش داد. با تجهیز صنایع به مشعل های با ساختار مهندسی، علاوه بر دستیابی به موارد فوق، می توان ظرف مدت کوتاهی شاهد بازگشت هزینه های انجام شده و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های جاری نیز بود.

 
بهینه سازی مصرف سوخت
 

نکاتی چند درباره بهینه سازی سوخت

مواردی که در بهیمه سازی مشعل ها و کاهش مصرف انرژی پیشنهاد می شود:

1- استفاده از مشعل های استاندارد ودارای ساختار مهندسی

2- استفاده از سیستم هوشمند جهت کنترل مشعل ها

3- استفاده از عایق های حرارتی مناسب برای دیواره، کف و سقف کوره

4- استفاده از شعله کوتاه در هنگام حالت انتظار کوره

5- جانمایی دودکش در جای مناسب (انتهای چرخش هوای گرم)

6- تنظیم دوره ای مشعل جهت احتراق کامل برای جلوگیری از ایجاد اکسید روی محصول

7- استفاده از دستگاه آنالیز دود جهت اندازه گیری محصولات احتراق

8- استفاده از مبدل پیشگرم کن هوا (رکوپراتور): در مبدل پیش گرم کن هوا، هوای ورودی به محفظه احتراق با استفاده از گاز خروجی، پیشگرم می شود که این امر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت تا 20 درصد می شود.

9- در قسمت برق مشعل ها مهمترین مصرف کننده، دمنده هوا (الکتروموتور فن) است که از آن برای تامین هوای مشعل استفاده می شود. انتخاب الکتروموتور مناسب با بازده مورد نیاز از عوامل کاهش برق مصرفی است.

نکته: مهمترین نکته در کوره های صنعتی، انتخاب نوع مشعل بر اساس نیاز همان صنعت می باشد. متاسفانه استفاده از مشعل های بی کیفت وغیرمهندسی در سیستم احتراق کوره ها، علاوه بر مصرف بیش از نیاز انرژی، دارای ارزش حرارتی پایین تری می باشد، اما در مشعل های مهندسی با داشتن محفظه پیش مخلوط در ابتدای ورودی، هوا و گاز کاملا با یکدیگر ترکیب شده و ارزش حرارتی بالایی را با صرف انرژی کمتر ایجاد می کند. این مشعل ها با دارا بودن احتراق کامل، آلاینده های دی اکسید کربن را کاهش می دهند.

 
بهینه سازی مصرف سوخت
 

روشهای کاهش اکسید در صنایع فولاد و نورد کوره های پیشگرم

یکی از مشکلات عمده در کوره های پیشگرم فولاد، تشکیل لایه اکسیدی روی قطعات فلزی است. در پروسه نورد گرم هنگامی که قطعات فولادی تحت عملیات پیشگرم قرار می گیرند، سطح آنها با گازهای پیرامون خود واکنش نشان داده و پوسته های اکسیدی روی سطح آن تشکیل می شود که این امر باعث سایش غلتکها و تاثیرگذاری روی محصول نهایی می شود؛ لذا یافتن علتها و فاکتورهای مرتبط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای جلوگیری از خوردگی و اکسیداسیون و اندازه ممکنه بهتر است به موارد زیر توجه شود:

1- مقدار کربن موجود در فولادهای مختلف بر میزان اکسیداسیون تاثیر مستقیم دارد؛ به طوریکه با افزایش کربن، مقدار اکسید کاهش می یابد. یکی از مهمترین عوامل موثر در تشکیل اکسیدهای آهن، مقدار اکسیژن موجود در محیط کوره ها است که این اکسیژن از دو طریق وارد کوره های پیشگرم می شود؛ الف) مقدار هوای اضافه ای که به همراه سوخت از طریق مشعل ها وارد محیط کوره می شود. ب)هوای سردی که از طریق نافذ اطراف کوره به دلیل منفی بودن فشار داخل کوره وارد می شود؛ بنابراین با تنظیم صحیح و کنترل فشار داخل می توان تا حد زیادی اکسید روی محصول را کاهش داد.

2- یکی دیگر از عوامل تشکیل اکسید روی قطعات فلزی، مدت زمان پیشگرم در یک دمای ثابت است.

3- نوع کوره، نسوز بکار رفته، سوخت مصرفی و ابعاد کوره و ... می تواند در کاهش یا افزایش ایجاد اکسید روی قطعات فولادی نقش مهمی داشته باشد.

4- از عوامل دیگر تشکیل اکسید که نقش بسیار موثری دارد، نوع مشعلی است که روی کوره نصب شده است. در اکثراین کوره ها مشعل هایی فاقد ساختار مهندسی و غیر استاندارد نصب شده که این مشعل ها به علت نداشتن محفظه احتراق جهت مخلوط هوا و گاز به صورت ترکیب صحیح در داخل آن، شعله دارای ارزش حرارتی نامناسب می باشد. در نتیجه این ترکیب ناصحیح هوا و گاز باعث احتراق ناقص و افزایش مونوکسید کربن و اکسید روی محصول پیشگرم می شود.

5- جانمایی دودکش (اگزوز) درکوره ها یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار ایجاد اکسید روی قطعات فولادی است؛ به طوری که اگر دودکش در جایی نامناسب قرار گیرد، جریان گردشی هوای گرم در داخل کوره نمی تواند به صورت گردآبی عمل کند و این امر باعث می شود که دما در مناطق مختلف کوره یکسان نباشد؛ در نتیجه منطقه هایی از کوره سردتر از سایر مناطق آن می شود که باعث ایجاد اکسید روی قطعاتی که در منطقه سردتر وجود دارند، می شود.

 
بهینه سازی مصرف سوخت
 

راه های تماس

تماس با ما


کرج ، شهرک یاس ، مجتمع نیکان واحد 31


34277851 026

34277499 026

09352292109

info@ashak.co.ir